čtvrtek 7. března 2013

Vile - recenze

Horor
USA, 2011, 87 min

Když skupina mladých lidí vezme při návratu z přírody stopařku, ještě netuší, že se již brzy ocitnou v domě, ze kterého jediná cesta ven vede skrz vlastní bolest...

--------------------------------------------------------------

Pokud si dobře pamatuju, tento film jsem objevila na facebooku. Přečetla jsem si obsah a celkem mě to zaujalo. Potom jsem se podívala na trailer a řekla si "Hm, to asi nebude to praví pro mě. Moc krvavé." Já totiž opravdu nemám v lásce mučení, krev a koukat se, jak někoho někde mučí mě nenaplňuje žádným štěstím a spíš naopak - dělá mi to špatně. Jenomže potom se začaly na Vile objevovat různé recenze a v podstatě všichni z filmu byli nadšení. Tak jsem se znovu podívala na trailer. Psychicky jsem se připravila na nějaké ty "hnusnější" scény a na film se podívala. A musím říct, že toho rozhodně nelituju.
V první řadě bych začala s tím, že se člověk na nějaké ty krvavější scény opravdu musí připravit. Trhání nehtů, žehlení žehličkou, lámání klíčních kostí, pálení kůže, mlácení a tak dál. Nic moc pěkného. Každopádně zdá se mi, že tyto scény k tomu prostě patřily. Bez toho by to nešlo. Film má totiž opravdu skvělou myšlenku a celkový námět je víc než jen zajímavý. Takže v tomto případě mi "tvrdší" scény zase ak moc nevadily. Tento film na nich staví, protože je vlastně celý o tom, jak dokáže člověk daleko zajít a kolik vydrží bolesti.

Je tu rozhodně velká podobnost se SAW. Bezesporu. Saw je asi lepší, má víc geniální konec a přece jen - bylo natočené dříve. Vile se tím pádem může možná považovat za mírný kopírák, ale i tak. Narozdíl od Saw bylo Vile víc akční a pro mě třeba i víc napínavé. Každopádně třeba konec mě u Vile trošičku zklamal, u Saw byl rozhodně zajímavější a víc šokující.

Myšlenka je stejná - dostanete se ven, pokud vydržíte bolest. Jste ochotni podstoupit bolest za cenu toho, že když to vydržíte, budete volní a svobodní? Možná teď kýváte hlavou a nechápete a nebo si říkáte "vždyť vydržet bolest je jednoduché" , ale není to pravda. Člověk má obrovský pud sebezáchovy a zatnout zuby a držet není vůbec, ale VŮBEC jednoduché. Každopádně když se dostanete do tak moc vyhrocené a krizové situace, tak nemáte na výběr.

Hned na začátku filmu se seznámíte se 4 mladými a sympatickými lidmi. Ti udělají tu chybu, že k sobě do auta vezmou stopařku, která je omráčí a oni se najednou probouzejí v cizím domě, ve sklepě. Kolem nich jsou i další lidé a nikdo pořádně neví, co se děje. Na krku mají nádobku, do které se uvolňuje tekutina, která z mozku vytéká, když cítíte (velikou) bolest. Každý z nich musí tuto nádobku naplnit.
Spustí se video, ve kterém na ně začne mluvit neznámá žena s pokyny a začíná je seznamovat s celou situací, do které se dostali. Video zakončí slovy, že jim děkuje za pozornost a přeje jim štěstí (což je od ní vážně pěkné ://).
Celá skupinka se samozřejmě snaží najít různá řešení, ale nakonec dojdou k stejnému názoru: jediná cesta ven vede přes jejich bolest. A tak to všechno začíná. Samozřejmě každý z nich je úplně jiný a jinak se k celé situaci chová. Někdo dobrovolně splní svůj "úkol" a nádobku naplní, ale někdo nechce. Buď je sobecký a nebo se zkrátka bojí. Těžko říct, jak bychom se v takové situaci chovali třeba my. Radši na to ani nemyslet, musí o být strašné.

Film je natočen dobře, já se u něho ani chvilku nenudila. To násilí tam bylo, ale znám i víc brutální filmy. Tento bych brutalitou (a jak už jsem psala - i nápadem) opravdu přirovnala k Saw.
Co se týče chápání filmu - vše je tu dobře a dle mého názoru i dostatečně vysvětleno. Možná bych klidně trošku víc přiblížila, kdo vlastně ti zloduši byli.. To tam nebylo.. ale tak každý divák má nějakou fantazii, tak si to může domyslet :))

Samotný závěr mě trošičku zklamal, ale i tak ve mně film zanechal poměrně hodně dojmů a občas na něho ještě myslím. Na konci bylo i pár zvratů a třeba jeden z nich mě vyloženě šokoval.. No, nebudu spoilerovat. Ale lidi, to byl šok!!!!!

Celkově film doporučuji, to rozhodně. Každopádně spíš lidem, kterým nevadí "přežít" pár brutálnějších scén. Pokud jste zvládli Saw, měli byste v pohodě zvládnout i Vile. Pokud Saw nezvládáte, na Vile radši nekoukejte :)) Se mnou se na film dívala mamka a ta nesnáší mučení a i tak film dala (ok, v druhé polovině usnula, ale pak mi řekla, že se jí film docela líbil). Takže asi tak :))

Filmu dávám 4 hvězdičky. Mě to prostě zaujalo a líbilo se mi to. Ty brutálnější scény jsem nějak zvládla a na konci ty šoky - to bylo něco. Celkově pro mě film byl příjemným překvapením.

Trailer k filmu: